“Maak meer geld vrij voor de ontwikkeling van waterstoftechniek”
Zo milieuvriendelijk mogelijk rondrijden, ook in de transportwereld is dat een nobel streven. Daar gaat wel tijd overheen en als er geld verdiend moet worden, dan is tijd een kostbaar iets. Volledig elektrische bestelauto’s zijn in aanschaf stukken duurder, daar ga als bedrijf zijnde niet zomaar naartoe overstappen. Eén van de bekendste transportbedrijven van Noord-Nederland – A7 Logistics uit Veendam, is nog niet zover. Dat heeft niet alleen maar met geld te maken want, zo stelt directeur René Nijenbrinks: “Voor mij is het huidige alternatief niet duidelijk genoeg. Het voelt alsof ik moet kiezen tussen gebeten worden door de kat of door de hond.”
Marketinginstrument
A7 Logistics heeft dagelijks vele bestelbussen en vrachtauto’s rondrijden. Om deze te vervangen in milieuvriendelijker versies, daar gaat tijd overheen. De wil is er ook wel, maar René Nijenbrinks is stellig in de manier waarop. Hij kent twijfels over de werkelijke duurzaamheid van een volledig elektrische motor. “Met name door de productie van de accu die gebruikt wordt, is volgens mij het effect op het milieu minder dan men zou verwachten. Als je gaat onderzoeken hoe zo’n accu gefabriceerd wordt, dan kun je dit niet betitelen als een milieuvriendelijk proces. Bovendien is de actieradius van een accu nog te laag, dit geldt al helemaal voor vrachtwagens. Het is voor mij al langere tijd duidelijk dat dit niet geschikt is voor langdurige energieopslag Groen gas, een mooi initiatief, maar het blijft gas. Met gas houd je nog steeds een verbrandingsproces in stand waarbij er schadelijke stoffen vrijkomen. Voor mij is dit geen echte oplossing, het lijkt mij meer een marketinginstrument. Het zal heus wel wat helpen, dat zie ik wel, maar het voelt niet als een echte verbetering. Ik denk dat we een andere weg moeten inslaan.”
Onderbuikgevoel
Voor A7 Logistics is de inzetbaarheid van milieuvriendelijker varianten nog onvoldoende. De aanschafkosten zijn nog te hoog. Met de gratis verzending van pakketjes, die iedereen die wel eens online bestelt hoog in het vaandel houdt, krijg je deze meerprijs ook nooit terugbetaald. Daarbij komt dat er slechts 100 tot 200 kilometer mee gereden kan worden, een chauffeur van het Veendammer bedrijf rijdt op een gemiddelde dag wel wat meer.
“Mijn onderbuikgevoel vertelt me dat de ontwikkeling van accuvoertuigen milieutechnisch gezien niet klopt. Daarom zeg ik: Investeer meer in de ontwikkeling van waterstoftechniek. Als deze techniek op milieuvriendelijke manier geproduceerd wordt, dan kan men hier een mooie duurzame oplossing van maken.”
Investeren in waterstof-techniek is nodig
“Een groot voordeel vind ik dat je in staat bent om energie op te slaan voor een langere tijd, op een duurzame manier. Daarmee bedoel ik de overproductie van stroom op hele zonnige of juist erg winderige dagen. De gasopslag in Langelo bijvoorbeeld, is die niet geschikt om waterstof op te kunnen slaan?
”Nijenbrinks ziet dat de ontwikkeling van waterstoftechniek nog niet perfect is. Daarom pleit hij voor meer investering in de ontwikkeling ervan, zodat over een jaar of tien het niemand meer heeft over elektrische auto’s. “De techniek werkt, maar er is nog steeds een accu nodig. Een veel kleinere dan in een volledig elektrische auto weliswaar, maar toch. Toyota en Hyundai hebben in Azië al veel waterstofauto’s rondrijden. Ze zijn daar in de ontwikkeling veel verder dan wij, het is in elk geval een betere ontwikkeling dan een, ik noem maar iets, een Tesla.”
Ook de aanschafkosten van een waterstofauto zijn op dit moment nog behoorlijk prijzig. De Toyota Mirai kost ongeveer €80.000,-. Het helpt verder niet mee dat er momenteel slechts 3 plaatsen zijn in Nederland waar je waterstof kunt tanken. “Maar Nederland leent zich bij uitstek voor een uitgebreid waterstofnetwerk. De infrastructuur in Nederland is geweldig, door de gasleidingen kun je ook waterstof overal in Nederland afleveren. Maar ja, als de overheid er geen werk van maakt, dan blijft het aanbod ook karig. Daarmee help je de vraag ernaar ook niet omhoog.
”René Nijenbrinks hoopt dat er over enkele jaren een verandering waargenomen kan worden. Mits financieel haalbaar is het zijn wens om alle huidige bestelbussen te vervangen door busjes met waterstoftechniek. De afgelopen jaren is in elk geval de doelstelling behaald door alles wat rijdt met A7 Logistics op de zijkant, te laten voldoen aan de Euro6 norm. Dat houdt in dat de bussen, hoewel volgetankt met diesel, net zo milieuvriendelijk zijn als de benzinevarianten.
Waterstofauto’s rijden ook op stroom, maar is de elektriciteit niet afkomstig uit een batterij. Er wordt gebruik gemaakt van een zogeheten brandstofcel die waterstof door middel van een chemische reactie omzet in elektriciteit, zodat de elektromotor gevoed wordt. Het voltanken van een waterstofauto is vergelijkbaar met het tanken van benzine of diesel en is binnen drie minuten geregeld.Ten opzichte van de klassieke auto’s is het rendement dat een waterstofauto haalt opmerkelijk. “Het rendement van de brandstofcel is nu 60 procent, maar ik zie het nog wel naar 70% en misschien wel 75% gaan.” vertelt Ad van Wijk, hoogleraar future energy systems van TU Delft aan Energiepodium.